23948sdkhjf

Finland räddar Empire

Hushållsproduktföretaget Empire, med varumärken som Sodastream ökade försäljning och resultat under första kvartalet. Bäst gick det i Finland, medan den svenska verksamheten backade.

Empires försäljning under första kvartalet ökade med 11 procent till 77,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade från minus 9,8 miljoner kronor förra årets första kvartal, till en vinst på 0,9 miljoner kronor. - Detta kvartal är jag främst nöjd med utvecklingen i vår utländska verksamhet med Finland och Danmark i spetsen, säger vd Per Björkman. Försäljningen i Sverige minskade med 8 procent till 51,8 miljoner kronor. Det gav ett rörelseresultat på minus 1 miljon kronor. I Finland var däremot rörelseresultatet 1,8 miljoner kronor efter en försäljningsökning på 64 procent till 16,2 miljoner kronor. Snabbast ökade försäljningen i Danmark där omsättningen tredubblades till 7,9 miljoner kronor. Försäljningen i Norge ökade med 32 procent till 2,2 miljoner kronor och den minsta marknaden Baltikum hade en försäljningsökning med 123 procent till 0,5 miljoner kronor. Danmark visar god lönsamhet, vilket inte kan sägas om Norge och Baltikum. Resultatet för dessa marknader stannade därmed på 0,1 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078