23948sdkhjf

Registreringskrav rött skynke för e-kunder

E-HANDELSBAROMETERN: Under första kvartalet ökade e-handelns omsättning med 12 procent, och majoriteten av handlare och kunder tror på en fortsatt uppgång. Faktura är den populäraste betalformen, medan var tionde kund byter butik om det krävs registrering.

Optimismen hos handlare, konjunkturuppgång i kombination med kundernas ökade e-handelsintresse pekar mot en årsomsättning på 24 miljarder kronor under 2010, eller en marknadsandel på 4,5 procent. Det framgår av e-handelsbarometern från HUI och Posten. – E-handelns tillväxt fortsätter att övertrumfa den för den traditionella butikshandeln, något som också bedöms fortsätta i många år framöver. Om e-handelns andel, som i år bedöms närma sig 5 procent av detaljhandeln, ska stiga till högre nivåer krävs dock att fler branscher blir framgångsrika och att fler av de traditionella butikskedjorna på allvar ger sig ut på nätet, säger Jonas Arnberg på HUI. Hälften av kunderna upplever att säkerheten vid e-handeln har förbättrats de senaste två åren, och knappt hälften av kunderna oroar sig sällan eller aldrig vid e-köp. Den vanligaste betalningsformen är nu faktura, vilket också är den mest populära bland kunderna. Direktbetalning via bank är det näst populäraste alternativet, men den möjligheten erbjuds nu i lägre utsträckning av e-handlarna. På tredje plats kommer kortbetalning. Nästan hälften av kunderna upplever kravet på att registrera sig som kund som irriterande. 9 procent blir så irriterade att de väljer en annan e-butik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111