Utmanare vinnare i sporthandeln 2009
Den genomsnittliga omsättningsökningen i sporthandeln hamnade på 8,4 procent. De tre aktörer som noterat den största omsättningsökningen är Dormy (52,4 procent), Naturkompaniet (24,3 procent) och Sportringen (20,3). Det skriver tidningen Sportfack. Dormy ökade sin omsättning med hela 52,4 procent under 2009, främst tack vare att antalet butiker fördubblades i slutet av 2008. – På många sätt var det ett optimalt år för oss. Vi hade nytta av att svenska valutan var rätt låg och många svenskar stannade hemma och golfade istället för att åka utomlands. En av våra butiker i Skåne hade till exempel en stor tillströmning av danskar som kom och handlade. Sedan var det också perfekt golfväder hela våren och sommaren, inget regn och inte för varmt eller kallt, säger Mats Hedlund, vd för Dormy, till Sportfack. Naturkompaniet, som ökade omsättningen med 24,3 procent, har öppnat tre nya butiker under året. – Vår tillväxt är ett resultat av ett långsiktigt arbete som pågått i snart sex år. Vi har fokuserat på vår nisch och det verkar som att vädret har spelat en större roll än konjunkturen. Det har funnits isar att åka på och snö att skida på och folk har frusit på väg hem från jobbet och allt det har gynnat oss, konstaterar Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet.