Haglöfs mot nya höjder
Sport och fritidsklädföretaget Haglöfs ökade försäljning och vinst under 2009. Skoförsäljningen ökade med 47 procent.
Haglöfskoncernens resultat efter skatt 2009 var 47,8 miljoner kronor. Det är en ökning med 9,6 miljoner kronor. Nettoomsättningen ökade med 19,1 procent till 589,6 miljoner kronor. Justerat för valutaeffekter var omsättningsökningen 11 procent. Klädförsäljningen ökade med 14,9 procent och utgör nu 76 procent av omsättningen. Tillväxten inom skoförsäljningen var 47,2 procent, vilket kan förklaras av att Haglöfs lanserades på flera viktiga marknader i Europa. Skor utgör 7 procent av Haglöfs omsättning. Försäljningen av hårdvaror, som ryggsäckar och andra friluftstillbehör, ökade med 30,2 procent och utgör 17 procent av koncernens omsättning och passerar därmed för första gången 100 miljoner kronor.