23948sdkhjf

Ökad marshandel – även utan påsken

DETALJHANDELSINDEX: Mars var en stark månad för detaljhandeln i Sverige. Dagligvaruhandeln ökade mest som en effekt av den tidiga påsken. Men även utan påskeffekten ökade dagligvaruhandeln.

Detaljhandeln ökade omsättning i mars med 8,4 procent. Dagligvaruhandeln ökade 8,9 procent och sällanköpshandeln med 8,4 procent mätt i löpande priser. I kalender korrigerade fasta priser var ökningen 4,1 procent. Dagligvaruhandeln ökade 2,5 procent och sällanköpshandeln med 5,4 procent. ”Den starka försäljningsökningen förklaras till stor del av en kalendereffekt i samband med påsken, som under fjolåret inföll i april. Även rensat för kalendereffekten är utvecklingen emellertid stark och stämmer väl överens med den starka optimism som råder hos hushållen" skriver HUI i en kommentar till rapporten. Flera sällanköpsbranscher en stark utveckling i mars. Optik-, leksaks-, bok-, kläd- och möbelhandeln redovisar alla försäljningsökningar över 10 procent, mätt i löpande priser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08