E-handeln når 10 procent om några år
Distanshandeln har fördubblat sin omsättning till 28 miljarder kronor de senaste fem åren och utgör idag 4,6 procent av all handel. Det framgår av Postens rapport Distanshandeln 2010 som presenteras idag. - Om några år kan distanshandeln mycket väl utgöra 10 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Vi märker också tillväxten i vår egen verksamhet, genom att våra brevbärare och ombud får allt fler paket dela ut, säger Arne Andersson, distanshandelsexpert på Posten Norden. Åtta av tio distanshandelsköp sker via internet. Postorderkatalogen används fortfarande, men tappar betydelse. Det gäller även i den äldsta målgruppen där internet nu blivit den vanligaste köpkanalen. Andra resultat i undersökningen är att allt fler handlar allt oftare. Paketen hämtas också ut snabbare än tidigare. Idag tar det i snitt två dagar, istället för tio dagar för tio år sedan. Det förklaras med sms-aviseringens framväxt. Bekvämlighet anges som den främsta anledningen till att kunderna distanshandlar, tätt följt av pris och utbud.