Ingen rök utan eld?
Askmolnet som den isländska vulkanens utbrott orsakade stoppade inte endast stora delar av alla flyg till, från och inom Europa utan också betydande delar av verksamheten i de drabbade länderna. I det stora hela har livet gått sin gilla gång i Europa, liksom näringslivet i stort. Men för vissa företag och organisationer, liksom enskilda individer, har askmolnet medfört förödande konsekvenser. Visst har media rapporterat om krisen för hela flygindustrin, om brudpar som missat sitt eget bröllop och barnfamiljer som skakat i flera dygn på bussar utan toaletter. Men det har varit tämligen tyst om företagen som lever på flygpassagerare: flygplatsbutiker, -restauranger och -kaféer, cateringföretag som levererar flygmåltider, städbolag som håller plan och lounger rena. Företag som tappar intäkter varje timme som flygstoppen pågår, intäkter som man får svårt att ta igen när allt återgår till vanliga rutiner. Bland handelsföretagen är det få som nämnvärt drabbas allvarligt på kort sikt, förutom ovan nämnda flygplatsbutiker. Transporter som går med bil eller tåg istället för flyg och som kanske tar några extra dagar, nyckelpersoner som väntas hem några dagar senare efter tjänste- och semesterresor. Inställda besök och uppskjutna tjänsteresor. Händelser som man kan leva med. Men vilka blir följderna om vulkanutbrottet fortsätter, om askmolnen förvärras och flygstoppen permanentas. Vad händer på plantagerna om man inte kan transportera färska blommor exotiska frukter med flyg, hur går det med butiker, hotell och restauranger om viktiga turistgrupper uteblir, hur ska leverantörer nå sina kunder om viktiga mässor ställs in? Det är enkelt att tro att ”detta drabbar inte oss”. Men konsekvenserna kan bli betydligt större än vid första anblicken och ringarna på vattnet kan sprida sig längre än man kan tro. Röken från Eyjafjallajökull kan skingras snart och den gångna veckans händelser stanna vid ett minne. Men den kan också blossa upp till en eld som kan bli svårsläckt.