23948sdkhjf

SOS med ny styrfart

”Vi har haft ett år av sanering och hantering av gammalt bagage. Nu börjar vi röra på oss”, säger vd, efter att skidklädbolaget ökat vinterinförsäljningen med 21 procent.

Skidklädföretaget SOS Sportswear of Sweden som fört en anonym tillvaro sedan glansdagarna på 80-talet har åter fått styrfart. En ny vd förra året ledde till en rad nyrekryteringar. Den nya organisationen fick först ta tag i företagets gamla problem innan den kunde blicka framåt. - Nu har vi en fungerande laguppställning, säger vd Mikael Sundström. En så här litet företag är inte starkare än sin svagaste länk. Inför vintern 2010-11 har företaget ökat införsäljningen med 21 procent. Även andra marknader och kanaler ökar. - Vi ser en tydlig tendens. I Sverige är det främst försäljningen i specialbutiker som ökat med 25-30 procent. Om ett eller två år kommer de stora kedjorna att följa efter. På flera utländska marknader är trenden stigande. - I Schweiz går det väldigt bra nu, och i Frankrike fördubblades resultatet, visserligen från låga nivåer. Utmaningen är ni att få Österrike på samma nivå, och det kommer jag att ägna tid åt i vinter. SOS omsätter runt 40 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078