SOS med ny styrfart
Skidklädföretaget SOS Sportswear of Sweden som fört en anonym tillvaro sedan glansdagarna på 80-talet har åter fått styrfart. En ny vd förra året ledde till en rad nyrekryteringar. Den nya organisationen fick först ta tag i företagets gamla problem innan den kunde blicka framåt. - Nu har vi en fungerande laguppställning, säger vd Mikael Sundström. En så här litet företag är inte starkare än sin svagaste länk. Inför vintern 2010-11 har företaget ökat införsäljningen med 21 procent. Även andra marknader och kanaler ökar. - Vi ser en tydlig tendens. I Sverige är det främst försäljningen i specialbutiker som ökat med 25-30 procent. Om ett eller två år kommer de stora kedjorna att följa efter. På flera utländska marknader är trenden stigande. - I Schweiz går det väldigt bra nu, och i Frankrike fördubblades resultatet, visserligen från låga nivåer. Utmaningen är ni att få Österrike på samma nivå, och det kommer jag att ägna tid åt i vinter. SOS omsätter runt 40 miljoner kronor.