23948sdkhjf

Fungerar rätt till heltid i praktiken?

Det finns många aspekter på rätt till heltid, allt från möjlighet att leva på sitt jobb och att öka statusen på butiksyrket till svårigheten med schemaläggning och onödigt höga personalkostnader. Rätt till heltid eller inte är en het fråga.

Frågan om rätten till heltid har diskuterats mellan handelns arbetsgivare och fackliga organisationer under ett par år. När Handelsanställdas förbund har gått ut med krav på rätt till heltidsanställningar för medarbetare som så önskar, har handlarna svarat med argumentet att det är omöjligt för butiker som vill hålla hög servicenivå med långa öppettider och bemanning vid tidpunkter då kunderna besöker butiken att erbjuda så många heltider. Det finns många aspekter på rätt till heltid, allt från möjlighet att leva på sitt jobb och att öka statusen på butiksyrket till svårigheten med schemaläggning och onödigt höga personalkostnader. En undersökning som Svenskt Näringsliv lät genomföra i september förra året visade att sex av tio handlare skulle vara mindre intresserade av att nyanställda om de tvingades erbjuda heltid. Lika många såg risken att tvingas säga upp personal som stor. I årets avtalsförhandlingar fanns diskussionerna om rätt till heltid med, även om det inte föreföll vara någon riktig stötesten. När det nya kollektivavtalet skrevs under dagarna efter påsk, beslöts att en arbetsgrupp bildas med representanter för Handelsanställdas förbund och Svensk Handel som ska pröva hur en rätt till heltid skulle fungera i praktiken. Det är inte arbetsgivarna som driver fram behovet av deltidsanställningar, det gör vi alla som konsumenter. Vi handlar, äter och konsumerar tjänster när det passar oss och arbetsgivarna måste anpassa sin verksamhet efter det. Tillgången till heltidsjobb i handeln varierar mellan olika branscher. Detta beror på hur kundernas shoppingvanor ser ut. Butiker som har ett jämnt flöde av kunder och kortare öppettider har självklart lättare att erbjuda sina medarbetare heltidsarbete än butiker med stora svängningar i kundtillströmning och långt öppethållande. Kosmetikkedjan Kicks, som troligtvis finns någonstans i mitten av denna skala, genomför just nu ett försök att skapa fler heltidstjänster för medarbetare som så önskar. Bland annat för att höja statusen på butiksyrket och kunna erbjuda attraktiva tjänster för att nå duktiga och motiverade medarbetare. Men från företagets sida påpekar man samtidigt att det inte skulle fungera med enbart heltider. Eftersom butikerna måste kunna vara flexibla och bemanna butiken efter kundtillströmningen behövs en mix av hel- och deltider. Det är många som kommer att följa de kommande diskussionerna med stort intresse. Rätt till heltid eller inte – det är fortfarande en het fråga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078