Bergendahls lanserar EMV
Bergendahls som tidigare varit den stora förkämpen för märkesvaror inom dagligvaruhandeln, lanserar nu eget EMV. Varorna säljs under namnet Favorit, men till skillnad från andra kedjors EMV, låter Bergendahls tillverkarens varumärke stå kvar på förpackningen. - Favorit blir som en kvalitetsstämpel. Våra kunder har ett förhållande till märkesvaror, så det är viktigt att de finns kvar, säger Bergendahls vice vd Mikael Otterberg. Bergendahls har arbetat med det egna varumärket i ett par år, i samarbete med Skånemejerier. - Nu vill vi lyfta det till hela sortimentet. Bergendahls har efterlyst märkesvaror som de är ensamma om. Något som har varit svårt för varumärkesleverantörerna att tillgodose. Men med den här modellen hoppas dagligvaruföretaget kunna kombinera kända märkesvaror med kedjeunika produkter. Favorit kommer att ligga i standardsortimentet med en liten dragning åt premium. Däremot kommer inga lågprisprodukter att säljas under varumärket. Målet är att Favorit ska nå en andel på 10 procent inom tre år. - Vi kommer att sälja Favorit både i Citygross, Matrebellerna och i alla andra butiker som är knutna till Bergendahls. Favorit kommer nu att marknadsföras både i butik och i medier. Men Mikael Otterberg räknar inte med att Favorit kommer att favoriseras på de andra märkesvarornas bekostnad. - De marknadsförs på lika villkor, säger Mikael Otterberg. Våra leverantörer är positiva till det här och tycker att vi gör helt rätt.