Positiva tongångar i handeln
Optimismen är utbredd, men skillnaderna mellan branscher är stora. Inom sällanköpshandeln tror 63 procent på ökad omsättning, vilket är en ökning jämfört med i mars (54 procent). Dagligvaruhandlarnas framtidstro har mattat något efter påskens köpfest, men 56 procent tror på ökad omsättning under den kommande tremånadersperioden (i mars var andelen 62 procent). Den positiva trenden i synen på försäljningen gäller inte i samma grad synen på personalstyrkans storlek. Knappt en av tio tror att den egna butiken kommer att öka personalstyrkan under de kommande tre månaderna, medan åtta av tio räknar med samma personalstyrka. - Efter en lång och kall vinter ser nu många handlare inom sällanköpshandeln positivt på vårförsäljningen. En viss försiktighet kan dock skönjas vad gäller nyanställningar i butikerna. Osäkerhet kring konjunkturutvecklingen och kommande räntehöjningar kan vara en förklaring, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.