23948sdkhjf

Konkurrensen från e-handeln ökar

Fler handlare uppger idag att de känner konkurrensen från e-handeln öka. Tidigare möttes den konkurrensen med ökad service i butiken, men nu blir det allt vanligare att öppna egen e-försäljning. Det framgår av Handelsbarometerns e-handelsspecial.

E-handeln s omsättning ökar och låg förra året på 22 miljarder kronor, eller 4,2 procent av handelns omsättning i Sverige. I Handelsbarometerns e-handelsstudie jämförs dagens attityder hos handlare, med en liknande undersökning från 2008. I den jämförelsen ser man att handlare idag ser e-handeln som en större konkurrent än tidigare. Det gäller i hög grad bok och hemelektronikhandeln, och i betydligt lägre grad dagligvaruhandeln. Tidigare var den vanligaste strategi för butikshandeln att möta e-konkurrensen att höja servicegraden i butiken. Det är fortfarande den vanligaste strategin, men allt fler förordar idag att komplettera butiksförsäljningen med en egen e-handelskanal. En allt större majoritet förklarar e-handelns relativt blygsamma andel av handeln, med att kunderna föredrar fysiska butiker. Andra förklaringar, som låg e-handelsmognad, brister i säkerhet och teknik, är inte lika vanliga idag som för två år sedan. Att marknadsföra företaget i sociala medier är fortfarande relativt ovanligt. 15 procent säger sig delta i sociala medier, medan majoriteten av de övriga har vaga eller inga planer på att närvara i sociala medier. Bland de företag som deltar i sociala medier finns 74 procent på Facebook, 32 procent har en blogg och 13 procent twittrar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063