23948sdkhjf

Ny EU-standard för kundtjänst

En EU-gemensam standard för kundtjänst och kontaktcenter ska öka kvalitén och höja statusen både för branschen och dem som arbetar i den.

Den nya standarden finns tillgänglig hos SIS Swedish Standards Institute, som nu hoppas att branschen ska ta den till sig och använda den som ett hjälpmedel för att höja kvalitén i arbetet. – En gemensam standard innebär ett lyft för våra kundkontaktcenter, som stundtals får en del kritik, säger Tina Wahlroth, Senior Consultant på rekryteringsföretaget Mercuri International. Hon anser att en standard i sig är statushöjande och att den generella kvalitetsnivån på kundservicen kommer att öka.i takt med att företag börjar använda sig av standarden. – Vi ser standarden som en guide för företag som vill utveckla och kvalitetssäkra sin servicefunktion. Den beskriver vad ett kundkontaktcenter behöver arbeta med för att i varje ögonblick ge kunden bra service, säger Tina Wahlroth.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062