23948sdkhjf

Två av fem känner sig lurade

En stor del av konsumenterna upplever sig bli lurade när det handlar mat. Främst gäller det felaktig märkning och vilseledande bilder. Kunderna vill också veta mer om varorna. Det framgår av en undersökning från Livsmedelsverket.

Två av fem upplever att de blir lurade av tvetydiga prisuppgifter, svårläst text, datummärkning eller ursprungsinformation. Många av klagomålen som kom fram i undersökningen är redan reglerade i lag. – Företagen måste följa reglerna och lyssna på konsumenternas önskemål och myndigheternas kontroll måste bli striktare. Samtidigt måste vi på Livsmedelsverket se över hur vi på bästa sätt kan hjälpa företagen att göra rätt så att konsumenterna känner att de kan göra sina val på riktiga grunder, säger enhetschef Jan Sjögren. Undersökningen visar att det finns ett stort stöd för den märkning som krävs i dag. Hela 98 procent tycker att det är mycket eller ganska viktigt att ingredienserna anges. 86 procent säger dessutom att de läser ingrediensförteckningen ofta eller ibland. Nästan lika många, 95 procent, vill också veta mängden av den karaktärsgivande råvaran i en produkt, till exempel räkor i en soppa, fisk i en gratäng eller kött i en korv. I vissa fall krävs en näringsdeklaration på matvaran och 85 procent tycket att det är mycket eller ganska viktigt att en sådan finns. Allmänheten vill gärna ha mer information på matvarorna. Hela 93 procent vill veta var en vara är tillverkad, 81 procent vill veta vem som har tillverkat den och 76 procent vill veta hur den är tillverkad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062