Måltidsersättning används som snabbmat
Den typiska konsumenten av hälsobitar är en kvinna mellan 25 och 30 år. - Den är lätt att konsumera, du inte behöver tänka på maträtters näringsinnehåll och du behöver inte lägga ned tid på att laga och äta mat. Produkten kan med andra ord ses som ett hjälpmedel att uppnå bättre matvanor och känna sig hälsosam, säger studenterna Andrea Jacobsson och Susanne Lundberg, författare till en magisteruppsats vid företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Undersökningen visar att faktorer som produktförpackning, namn och butiksplacering bidrar till att hälsobiten ses som hälsosam och av god kvalitet. Uppsatsförfattarna frågar sig vad som skulle hända om produkterna flyttades från hälsohyllorna till andra platser i butiken. - Trots det stora engagemanget kring vikt och att ”vara nyttig” visar många kvinnor ett lågt intresse för produktens faktiska näringsinnehåll. Att hälsobitarna ofta exempelvis innehåller en stor halt av socker verkar många bortse ifrån.