23948sdkhjf

Venue Retail Group går stärkt ur Q2

Andra kvartalet visar ett förbättrat rörelseresultat för Venue Retail Group.

Andra kvartalet, december 2009 till februari 2010, uppgick koncernens rörelseresultat till 1,3 miljoner (-7,3). – Resultatet för kvartalet är klart bättre, och framförallt positivt, jämfört mot föregående år. Den kalla vintern och ett svåröverskådligt konsumtionsmönster innebar att vi hade en längre rea än planerat vilket gjorde att bruttomarginalerna stannade på en nivå som är lägre än vi bör ha, säger Susanne Börjesson, vd i Venue Retail Group.


 Nettoomsättning landade under samma period på 232,9 miljoner kronor (222,0).
Under kvartalet ökade försäljningen inom samtliga koncept för jämförbara enheter jämfört med samma kvartal föregående år, bäst utveckling noterar Rizzo +18 procent och Morris +13 procent. Under februari slutfördes arbetet med att samordna hela den norska accessoar-verksamheten under varumärket Morris. – Vi ser tydliga effekter av vårt förändringsarbete både i form av ökad försäljning, mycket väl mottagen omprofilering i Norge och en kraftig resultatförbättring, säger Susanne Börjesson. Omprofileringen har gått enligt plan vilket direkt har medfört en positiv effekt i försäljningen samt kostnadsbesparingar.
 Sju butiker har planenligt avvecklats under kvartalet.

 Koncernen rapporterar en positiv försäljningstillväxt under inledningen av tredje kvartalet inom samtliga kedjor. Till och med den 29 mars noterar koncernen totalt en försäljningsökning med 8 procent i jämförbara enheter jämfört med föregående år.
 – Försäljningen under inledningen av det tredje kvartalet har börjat bra, och vi ser fram emot en vår som bidrar till stark köpglädje i våra butiker i Norden, säger Susanne Börjesson. Venue Retail Group drivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom de helägda kedjorna Accent och Morris samt Rizzo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125