Hushållen inleder året försiktigt
Detaljhandelns försäljningsvolym minskade med 1,0 procent från januari till februari i år. Under den senaste tremånadersperioden (december-februari) steg försäljningsvolymen med 0,4 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (september-november). ”Både januari och februari har visat upp en mer återhållsam försäljningstillväxt än tidigare månader. Försäljningsökningen i februari var visserligen stark, men med tanke på att jämförelsemånaden (februari 2009) minskade med drygt 5 procent måste utfallet ändå ses som relativt svagt,” skriver HUI i en kommentar. Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 2,3 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent och sällanköpsvaruhandeln med 3,2 procent. Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 3,5 procent mellan februari 2009 och februari 2010. Dagligvaruhandeln ökade med 3,3 procent och sällanköpsvaruhandeln med 3,8 procent. Att hushållen inleder året försiktigt är överraskande, menar HUI, då optimismen för tillfället är rekordhög. ”Det skulle kunna vara ett resultat av att man spenderat friskt under fjolårets sista kvartal och därefter agerar försiktigt. Det skulle också kunna förklaras av att hushållen nu börjar förbereda sig på framtida räntehöjningar, vilket kommer att tvinga många hushåll till återhållsamhet,” skriver HUI. En annan tänkbar förklaring är att andra delar av hushållens konsumtion, exempelvis bilar, växer kraftigare på bekostnad av detaljhandeln. Möjligtvis finns också en vädereffekt, vilket inte minst åskådliggörs av sport- och skohandelns svaga utveckling. Vinterkollektionerna är slutsålda och butikerna är fyllda av vårprodukter, men utomhus ligger snön fortfarande kvar.