23948sdkhjf

Danskar storspenderar i Sydsverige

Danskarnas utlägg i Sverige ökade med 15 procent under 2009, visar en undersökning genomförd av organisationen Visit Sweden, som har statens och svensk besöksnärings uppdrag att marknadsföra Sverige internationellt.

– Närheten till Sverige ledde till rejält mer klirr i kassan för syd- och västsvenska handlare, upplevelseföretag och boendeanläggningar. I reda pengar gjorde varje dansk på besök i Sverige av med 1 600 danska kronor förra året, säger Niels Mouritzen, chef för Visit Swedens verksamhet i Danmark och Norge. När danskarna konsumerar i södra Sverige är det inte bara en, utan flera aktiviteter i kombination, som utgör reseanledningen. Shopping var med 37 procent den aktivitet som växte mest bland danskarna under i 2009. Men de danska besökarnas intresse för shopping i kombination med andra aktiviteter hör också samman med uppfattningen att få valuta för pengarna, vilket har skapat ytterligare en reseanledning till Sverige. – De danska besökarna har med sin starka valuta mot den svenska kronan kunnat göra riktiga shoppingfynd i Sverige. Det man fått över har man spenderat på extra upplevelser och bättre boende. Valutan har gett oss en unik fördel, men den gör inte jobbet helt på egen hand, säger Niels Mouritzen. Visit Sweden, sju regioner och två storstäder i södra och västra Sverige samt fyra transportörer storsatsar under tre år på att göra Sverige till danskarnas andra hemmamarknad. Under 2009, satsningens första år, lade man 22 miljoner kronor på marknadsföringskampanjer i Danmark. I år fortsätter satsningen med större kraft, och dessutom kommer Visit Sweden att koordinera en ny satsning på att locka möten och konferenser till södra Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062