Ica riskerar dagsböter
Möjligheterna för utländska åkerier att bedriva transporter i Sverige är begränsade. Reglerna som gäller för de utländska åkarna är att de som har en körning till Sverige får genomföra transporter inom landet under en tillfällig period – tio dagar under en trettiodagarsperiod – till exempel ta med gods på vägen tillbaka för att undvika att lastbilar körs tomma. Vad som har hänt är att Ica har anlitat ett danskt åkeri som påstås ha brutit mot cabotagereglerna. En polisanmälan mot åkeriet har gjorts av Sveriges åkeriföretag. – Vår uppfattning är att företaget har kört längre än de lagstadgade tio dagarna i Sverige, att de har haft fordon i Sverige på permanent basis, säger Hans Ljungberg, vd för Sveriges åkeriföretag i västra Götaland. Polisanmälan gjordes den 8 februari 2009 och utredningen pågår fortfarande. – Under tiden har åkeriet registrerat ett svenskt dotterbolag, så nu utför de transporter i Sverige lagligt. Men vi vill ändå gå till botten med detta, fortsätter Hans Ljungberg. Staffan Hammarin är ansvarig för lager och transporter inom Ica Sverige. Han vill inte uttala sig om den pågående polisutredningen, men berättar att det är första gången Ica har polisanmälts i denna typ av ärende. – Vi ställer krav på våra leverantörer att de ska följa cabotagereglerna i gällande avtal, säger han. Inte heller Carina R Nilsson, vice vd på Sveriges åkeriföretag, vill uttala sig om det aktuella ärendet inom Ica, men betonar att köparen av transporttjänster har ett ansvar för att de utförs enligt gällande lagar. – Om det anlitade företaget bryter mot cabotagereglerna riskerar köparen av transporttjänster dagsböter. Läs mer i det nya numret av Dagens Handel.