23948sdkhjf

Inget hinder för shopping

Farsta centrum – gallerian söder om Stockholm – jobbar aktivt för att alla kunder ska känna sig välkomna, även de med funktionsnedsättning. Både centrumledning, handlare och fastighetsägaren står bakom arbetet. För detta har centrumet tilldelats Stockholms stads S:t Julianpris.

Det är speciellt att 50-årsjubilerande Farsta centrum är så bra på tillgänglighet. Många helt nybyggda centrum uppfyller inte ens grundläggande krav på tillgänglighet och användbarhet som lagen ställer. Det säger Maria Johansson, jurymedlem för Stockholms stads tillgänglighetspris S:t Julian och förbundsordförande för DHR (delaktighet, handlingskraft och rörelsefrihet) – en organisation för personer med nedsatt rörelseförmåga. Farsta centrum är en av årets stolta mottagare av S:t Julianpriset som ges till de aktörer som aktivt jobbar med tillgängligheten och användbarheten för sina kunder och besökare. – Självklart är vi stolta över priset. Men det är ett ständigt pågående arbete som aldrig blir riktigt färdigt, säger Maria Eile, marknadsområdeschef på Farsta centrum. Ungefär 10 procent av svenskarna har någon form av funktionsnedsättning. Dessutom har alla människor perioder i livet då behovet av en tillgänglig miljö är större än annars: man har gjort sig illa, har småbarn i vagn eller har helt enkelt blivit äldre, ostadigare på benen, hör och ser sämre och kanske tar hjälp av en rullator. Sammantaget gör detta att en väl utformad miljö bidrar till att alla kommer till sin rätt. Året har överlag börjat bra för Farsta centrum som ökat sin försäljning. – Vår profil är ett blandat utbud av det mesta. Vi har dock inte några ytor för att växla upp till ren volymhandel, säger Maria Eile.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063