23948sdkhjf

Kameran gör kundanalysen

Funktionen för övervakningskameror i butiker har breddats. Från att tidigare bara ha fungerat i säkerhetssyfte används de nya digitala kamerorna nu även till kundräkning och för att analysera hur konsumenten i butiken beter sig.

Omkring hälften av de nya övervakningskamerorna som sätts upp i dag är digitala nätverkskameror. Till skillnad från de analoga kamerorna som spelar in på film, kan nätverkskameror kopplas ihop och användas för att övervaka tusentals butiker. De kan också användas på helt nya sätt, beroende på hur kamerorna placeras. – Nedåtriktade kameror som är placerade i taket ger en bild i realtid över hur kunder rör sig i butiken, säger Johan Åkesson på Axis. Han visar en sekvens där kunder rör sig i en butik och hur de förflyttar sig i gångarna mellan butikshyllorna. De stannar till, lyfter på produkter, ställer tillbaks eller lägger i varukorgen. Bilderna visar tydligt hur många som går in i butiken och hur kunderna beter sig. Kamerorna ger information om sådant som både marknadsavdelning och schemaläggare skulle ha nytta av. – Företag betalar mycket för att få sådana undersökningar gjorda, exempelvis genom att konsulter skuggar kunder för att veta hur de beter sig, säger han. Nätverkskamerorna ger denna information automatiskt. Kamerorna kan förses med programvara som analyserar vad som händer på bilderna utan att någon behöver titta på dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078