23948sdkhjf

Uppåt för Inditex

Den spanska modekoncernen Inditex ökade vinsten med 5 procent under det brutna räkenskapsåret 2009/2010. Nu går koncernen in i Indien och Zara öppnar näthandel som blir tillgänglig först på kontinenten.

Spanska modekoncernen Inditex, där Zara ingår, ökade försäljningen med 9 procent under perioden januari 2009 till februari 2010. Försäljningen i butiker utanför Spanien stod för 68 procent av den totala försäljningen. Koncernens nettoresultat för perioden landade på 1,3 miljarder euro vilket var en ökning med 5 procent mot föregående räkenskapsår. Försäljningen landade på totalt 11,1 miljarder euro vilket var en ökning med 7 procent. I lokala valutor låg försäljningsökningen på 9 procent. Under 2009 öppnade koncernen 343 nya butiker och vid utgången av januari hade koncernen 4 607 butiker i 74 länder. Enligt strategin öppnar företaget flest butiker utomlands och under perioden öppnade 98 procent av butikerna utanför Spanien. Inditex öppnade butiker i 46 länder under 2009. Syrien var Inditex nya marknad under förra året och till våren, i maj, öppnar de första butikerna i Indien. Under början av året öppnades butiker i Bulgarien och Kazakstan. Koncernen planerar att öppna mellan 365 till 425 butiker under innevarande år. Förutom fysiska butiker planerar koncernen näthandel för Zara till hösten som initialt blir tillgänglig i Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Portugal, Spanien och Storbritannien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078