23948sdkhjf

Spirande optimism i handeln

Efter en lång vinter och det vakuum som ofta infinner sig efter julhandeln ljusnar nu framtidstron inom handeln. Påsken, en av dagligvaruhandelns viktigaste säsonger är också i antågande. Trots detta är anställningsbehovet oförändrat.

Handelsbarometern för mars månad visar en spirande optimism i handeln. Framtidsindikatorn som mäter handlarnas framtidstro, stiger med 5 enheter. Dagligvaruhandeln har högst förväntningar på försäljningsutvecklingen de kommande tre månaderna. Sällanköpshandeln är något mer försiktiga i sina bedömningar. – Riksbanken har flaggat för en räntehöjning till sommaren och det varnas för en möjlig bostadsbubbla. Detta kommer att ha en inverkan på konsumtionen framöver och bidrar för många handlare till en fortsatt försiktighet, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel. Framtidstron vad gäller sysselsättningen i handeln är i stort sett oförändrad i mars månads Handelsbarometer jämfört med mätningen i februari. En majoritet av handlarna, tror att antalet anställda i butiken kommer att vara oförändrad. Detta gäller både för den egna butiken och för detaljhandeln i stort. – Trots att handlarna har relativt höga förväntningar på försäljningsutvecklingen och dessutom har haft det under en längre tid visar Handelsbarometern att det är få handlare som vågar öka sina kostnader i form av nyanställningar, säger Dag Klackenberg. Handlarna har den här månaden också fått svara på frågor kring olika högtiders betydelse för försäljningen i butiken. Resultaten visar att julen är den högtid som har störst betydelse för försäljningen. Påsken rankas som den näst viktigaste högtiden av både dagligvaruhandeln och sällanköpshandeln. Påsken är främst en mathögtid och 8 av 10 dagligvaruhandlare uppger att den är mycket viktig för verksamheten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078