Nya rutiner för indragningar av läkemedel
1980 infördes en reklamations- och indragningsrutin för läkemedel i Sverige, den så kallade röda pärmen, framtagen av Läkemedelsindustriföreningen, Apoteket AB och Läkemedelsverket. 2003 ändrades denna rutin till en webbaserad rutin, röda webben. – Omregleringen av apoteksmarknadens innebär försäljning av vissa receptfria läkemedel i detaljhandeln samt nya apoteksaktörer. Det finns ett behov av en enhetlig och enkel rutin som ska kunna tillämpas inom all läkemedelsförsäljning, säger Göran Everitt, farmacevtisk utredare på Inspektionsenheten. Från den 15 mars klassificeras indragningen efter allvarlighetsgrad enligt det system som gäller inom EU. Klass I är den allvarligaste graden och klass III är den minst allvarliga graden. Nu används en och samma blankett vid indragningar - både för partihandel, apotek och detaljhandel. Spridningen av information sker genom så kallad kaskadreaktion från läkemedelsföretaget till distributörer, partihandlare och vidare till enskilda apotek, vårdinrättningar eller dagligvaruhandel – beroende på hur läkemedlet har distribuerats. Varje led i distributionskedjan ansvarar för spridningen till nästa led. Vid en indragning ska läkemedelsföretaget spåra distributionen av aktuella batcher/produkter till första ledets partihandlare, spärra utleveranser och kontakta Läkemedelsverket samt ta fram en så kallad indragningsskrivelse. Läkemedelsverket publicerar samtliga indragningar på sin webbplats.