Galan uppmuntrar till nytänkande
Det var i hård konkurrens som vinnarna utsågs av jurygrupperna. Nivån på de 39 nominerade var överlag hög och jurymedlemmarna har haft ett tufft jobb att utse en ensam vinnare i varje kategori. Men i alla tävlingar är det strid på kniven om förstaplatsen, så också i Retail Awards. Kan man egentligen tävla om affärsmannaskap, kanske någon frågar sig. Och den diskussionen dyker upp i många sammanhang: kan man tävla i musik, konst, smaken på mat och dryck, ledarskap eller entreprenörskap? Oavsett vad man tycker om det så kan det ändå konstateras att tävlingar blir allt mer populära i alla sammanhang. Och visst kan man tävla i affärsmannaskap. Tävling är ju vad det hela egentligen går ut på. Ordet konkurrens betyder tävling på många språk. Och man måste vara en tävlingsmänniska och ha vinnarinstinkt för att bli en framgångsrik handlare och affärsman. Retail Awards är en tävling som ska uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln, att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch. Att uppmärksamma några av handelns främsta aktörer är något som hela branschen vinner på. Så egentligen finns det betydligt fler vinnare än de 13 pristagarna i Retail Awards. Men självklart måste vi lyfta på hatten och gratulera dessa lite extra. För att årets Retail Awards-vinnare har jobbat hårt, medvetet och framgångsrikt är något som kom fram såväl i kvällens soffintervju med kvällens värdinna Tilde de Paula, som i det efterföljande minglet. Att i det senaste årets lågkonjunktur lyckats, inte bara fortsätta hålla kvar sina kunder och fortsatt växa med bibehållen lönsamhet, utan också skapat nytänkande och utvecklat sina affärsidéer, gör de 13 till värdiga vinnare i den hårda tävling som all handel innebär.