Handel och turism får ny gemensam aktör
Idag är handel och turism nära sammanlänkade, bland annat genom shoppingturismens starka utveckling. Många konsumenter som tidigare passat på att shoppa under sina resor, väljer idag resmål utifrån den bästa shoppingen. Shopping har blivit ytterligare en anledning att turista, vilket visar sig i ökad gränshandel, fler köpcentrum och inte minst lågprisflygets satsningar på shoppingresor till storstäder. Med det som bakgrund går nu HUI och TUI samman och får Svensk Handel och SHR som hälftenägare i det nya bolaget. – Sammanslagningen känns naturlig. Det nya bolaget blir en gemensam aktör för hela besöksnäringen som branschen kan vända sig till, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel. HUI har funnits i drygt 40 år och har sitt säte i Stockholm. TUI startade 2002 och har Göteborg som bas. HUI och TUI kommer att samarbeta om projekt och kunder, både när det gäller konsult- och forskningsuppdrag. – HUI och TUI kompletterar varandra mycket bra. Genom sammanslagningen får vi en kompetensbredd som kommer hela besöksnäringen till gagn, säger Mats Hulth, vd för SHR.