Starkt år för Nilson
Nilson group, med 275 butiker i Sverige, Norge och Finland, fördelade på koncepten Din sko, Skopunkten, Nilson, Jerns samt franchise-baserade Ecco shops, ökade sitt resultat efter finansiella poster till 172 miljoner kronor (82). Omsättningen ökade totalt med 6 procent till 2 230 miljoner.
– 2009 blev ett väldigt bra Nilson group-år, säger koncernchefen Ingemar Charleson. Vi fick fart på försäljningen från och med april med en fantastisk avslutning under december månad. Vinterns ankomst gjorde att vi i stort sett sålde slut vårt varmfodrade program. Vi stärkte våra marginaler till följd av betydligt färre prisnedsättningar. – Största vinnare var vårt lågpriskoncept Skopunkten samt Din sko på norska marknaden. Och framtiden ser fortsatt ljus ut. – Vi tror på en stabiliserad marknad 2010 och vår plan är att öppna ytterligare ett tiotal butiker under året, avslutar Ingemar Charleson.