Matjättar i styrkemätning
Axfood utger sig i sin årsredovisning för 2009 för att ha näst störst marknadsandel på den svenska dagligvarumarknaden, efter ledande Ica, men före Coop. Åsikterna går dock isär om uppgiften stämmer.
I Axfoods årsredovisning står att företaget har 19,3 av dagligvaruhandeln i Sverige, följt av Coop på 18,5 procent. Ledande är Ica med 45,9 procent. Att vara minst nummer två på marknaden är ett övergripande mål i Axfood-koncernens alla segment. Det skriver Dagens Industri. Men enligt en kartläggning genomförd av tidningen Fri Köpenskap uppnår Axfood 16,6 procent, medan Coops marknadsandel blir 20,4 procent. – 2008 var vi större än Axfood, först i bokslutskommunikén i morgon talar vi om hur vi ser på marknadsandelarna för 2009, säger Janne Pettersson, pressekreterare för Kooperativa förbudet, som ger Coop, till DI.