23948sdkhjf

Matjättar i styrkemätning

Axfood utger sig i sin årsredovisning för 2009 för att ha näst störst marknadsandel på den svenska dagligvarumarknaden, efter ledande Ica, men före Coop. Åsikterna går dock isär om uppgiften stämmer.

I Axfoods årsredovisning står att företaget har 19,3 av dagligvaruhandeln i Sverige, följt av Coop på 18,5 procent. Ledande är Ica med 45,9 procent. Att vara minst nummer två på marknaden är ett övergripande mål i Axfood-koncernens alla segment. Det skriver Dagens Industri. Men enligt en kartläggning genomförd av tidningen Fri Köpenskap uppnår Axfood 16,6 procent, medan Coops marknadsandel blir 20,4 procent. – 2008 var vi större än Axfood, först i bokslutskommunikén i morgon talar vi om hur vi ser på marknadsandelarna för 2009, säger Janne Pettersson, pressekreterare för Kooperativa förbudet, som ger Coop, till DI.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068