23948sdkhjf

Omfattande internt svinn visar ny granskning

Enligt konsultföretaget KPMG:s senaste undersökning av detaljhandeln uppskattas svinn motsvara upp till tre procent av den årliga försäljningen inom svensk detaljhandel. 28 procent av allt svinn kan härledas till stölder utförda av anställda, enligt granskningen.

Enligt kartläggningen orsakas en tredjedel av detaljhandelns svinn av bristfälliga interna rutiner. 28 procent av allt svinn kan härledas till stölder utförda av anställda, respektive 27 procent av externa personer. – Ofta allokeras mycket resurser till att motverka just de interna och externa stölderna, då dessa ofta är lättare att hantera och enklare att identifiera. Det verkliga problemet ligger dock överraskande ofta i företagens produkthantering och processer, något som är väldigt krävande att få bukt på, säger Martin Krüger, chef för KPMG Forensic i Sverige. Tillämpning av ny teknik är enligt KPMG en av de vanligaste åtgärderna som detaljhandlarna vidtar för att motverka svinn i verksamheten. Dock visar undersökningen att de senaste årens mest uppmärksammade märkningsteknik; RFID fortfarande inte fått genomslag, där 57 procent av handlarna anser att tekniken är alltför dyr att implementera. Utöver ny teknik anges intern träning och utbildning vara en prioriterad åtgärd för att förebygga svinn. – Utbildning är en viktig del i det förebyggande arbetet mot svinn. Tyvärr är det ofta den mänskliga faktorn som är den bristande länken i företagens processer. Undermålig varuhantering och dålig kunskap om rutiner har en direkt inverkan på företagens nivåer av svinn och i ett vidare steg, företagens lönsamhet, säger Martin Krüger.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064