23948sdkhjf

Vasaloppet storindustri för sportbranschen

Att det finns stora pengar att tjäna på Vasaloppet har många handlare redan upptäckt. Men det finns även andra arrangemang som branschen kan använda haka på, skriver Thomas Karlsson i sin ledare.

Knappt har de olympiska vinterspelen avslutats förrän det är dags för nästa stora sportarrangemang. Vasaloppet, som numera sträcker sig över tio dagar, har blivit storindustri som lockar 50 000 deltagare. Personer som inte bara spenderar pengar på boende, mat och annan konsumtion i trakterna kring Sälen och Mora, börjar långt innan på hemmaplan med att shoppa skidor, kläder, service och annan längdskidsutrustning för stora belopp. En undersökning som genomfördes under förra årets Vasalopp av Rubin research & consulting på uppdrag av vasaloppskommunerna visar att besökarna tillbringar i genomsnitt 3,3 dagar i området och spenderar 457 kronor per dygn. Det är ett viktigt tillskott för handeln och besöksnäringen i Sälen, Mora och andra orter i en ganska vid omkrets. Men Vasaloppet är något som handeln i hela landet kan dra nytta av och som fler också börjar göra. Vasalopps­åkarna är ofta utrustade med stor plånbok och är villiga att investera i förstklassig utrustning och bra kringprodukter. Att som sporthandlare anordna vasaloppskvällar i god tid före loppet för att visa sortimentet, informera om nya produkter och lära ut teknik, genererar inte bara uppskattande kunder utan också klirr i kassan. Och kan man också få in något i programmet för övriga familjemedlemmar som kanske inte själva tänker åka loppet på skidor, så är det ytterligare en affärsmöjlighet. Eftersom vasaloppsåkarna kommer från hela landet är detta något som alla sporthandlare kan genomföra. Dessutom är vasaloppsåkare många gånger intresserade och aktiva utövare av andra sporter än längdskidåkning. Resten av året ägnar de sig åt cykling, löpning och andra idrotter. Vasaloppet har redan fått uppföljare i form av Vasa­stafetten, Cykelvasan och Stavgångsvasan under sommaren. Sportaktiviteter som kan locka nya, många gånger köpstarka, kunder till handeln. Dessutom finns mängder av andra sportaktiviteter att haka på; klassiska lopp, cykeltävlingar, orienteringar med stort antal deltagare som en alert handlare med lite framförhållning kan skapa en bra kundbas av.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078