23948sdkhjf

Ihållande kyla gynnar handeln

För många branscher har den ihållande vintern inneburit goda försäljningssiffror. Lindex ökade under januari sin försäljning med 11,5 procent. Även sko- och dagligvaruhandlare anser att kylan rent av varit gynnsam för handeln, visar en rundringning som Dages Handel har genomfört.

Vintervädret har fått Lindex kunder på köphumör. Försäljningen i alla butikerna ökade med 11,5 procent under januari. Både vinterkläder, delvis på rea, och de nya vårplaggen lockade till köp. – Vi har sålt slut på alla våra vinterkläder, säger presskontakt Anna Lindblad. Och nu är kunderna sugna på att uppdatera sin vårgarderob. Också John Larsson, vd för skokedjan Euro sko, ser tillbaka på en bra januariförsäljning. – Det har varit lättare att få betalt för vintervarorna. Klas Olsson, informationsansvarig på Konsum Värmland, anser att vädret rentav kan ha varit gynnsamt: –  Vi finns över hela Värmland, med både stora och små butiker. När kunderna inte har velat ge sig ut med bilen har de handlat på hemmaplan och där finns vi också. Det har varit stor åtgång på allt som har med snö att göra, och en hel del varor har tagit slut. Johanna Eurén, informationsansvarig på Willys, tar upp andra aspekter på vintervädret; logistik och medarbetare: – Trots det svåra vädret har leveranserna fungerat. Men visst har det förekommit små förseningar. Vintervädret har dock lagt sordin på försäljningen i vissa glas- och porslinsbutiker. – Kunderna är rädda att halka och råka ut för snöras, så de kommer inte gärna in och handlar glas och porslin, säger Lasse Gneipelt som driver en Cerverabutik i Visby. Han säger att spontanköpen har minskat och att många verkar vilja skjuta upp inköpen till våren. Lena Westberg, butikschef på Iittala Outlet strax utanför Nyköping, har liknande erfarenhet. Där är de flesta kunderna bilburna, och dagar med snö och halka undviker många att ta ut bilen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062