Lyft för skånskt shoppingcentrum
Burlöv center ligger mellan Malmö och Lund, i en konkurrensutsatt omgivning. Inom en radie av två mil finns tio köpställen, varav sju köpcentrum och två stadskärnor. Bland dem Center syd och Malmö entré, som öppnade för ett år sedan i mars med över 80 butiker. Steen & Ströms Emporia öppnar 2012 med 200 butiker i Hyllie. I denna hårda konkurrens behövde Burlöv center vässa sig. Våren 2007 började förberedelserna, och våren 2008 drog centrumledningen igång ett förändrings- och kunskapslyft. Med hjälp av en EU-konsult ansökte man om pengar till utbildning av all personal i huset. Burlöv center fick dryga sex miljoner kronor beviljade. Dåvarande centrumchef Annika Sjöberg tog fram två utbildningsprogram, ett för butikscheferna och ett för butikssäljarna. Här ingick punkter som ledarskap, arbetsrätt, sälj och service. Man tog hjälp utifrån, bland annat från utvecklingsföretaget Stig fram. – Därutöver fick varje butik en öronmärkt peng för kompetenshöjning inom sitt eget specifika område. Någon ville se skotillverkning i Polen, en annan ville köra teambuilding för personalen, berättar Annika Sjöberg. För att från början väcka intresset bjöds butikscheferna på en inspirationsresa till London med workshops. Här samlade man goda exempel och tog fram de värdeord som skulle passa in på begreppet femstjärnig shopping.