Ahold tappade vinst fjärde kvartalet
Omsättningen är räknad rörliga växelkurser. I fasta kurser blev ökningen i kvartalet 2,1 procent. Nedgången i resultatet förklaras med deflation, att kunderna valde billigare varor och en ökad prisaktivitet. Minskningen med 7,6 procent ner till 341 miljoner ger en marginal på 5,2 procent jämfört med 6,0 samma period föregående år. Det skriver Fri Köpenskap i sin nätupplaga. På helåret steg dock resultatet med 7,9 procent, vilket i princip ger en oförändrad marginal på 4,9 procent. För verksamheterna i USA var trenden något ökad försäljning under kvartalet men en lägre vinst. För Albert Heijn-kedjan hemma i Holland ökade försäljningen både i fjärde kvartalet, + 3,0 procent och på helåret, + 7,3 på jämförbar period. Resultatet under kvartalet sjönk 12 miljoner euro till 168. Det ger marginalen 6,7 procent. Bakom nedgången ligger flera engångskostnader. På helåret steg resultatet med en procent till 654 miljoner. Marginalen blev 6,6 procent. För verksamheterna i Slovakien och Tjeckien blev det röda siffror, både vad gäller försäljningsutveckling och resultat. På helåret minskade omsättningen med 2,4 procent i fasta växelkurser till 1,7 miljarder euro Resultatet blev en förlust på 76 miljoner euro. Förra året nådde man en vinst på en miljon.