Kan någon väcka svensk guldsmedshandel, tack
Nordiska museet har i dagarna öppnat en jättestor utställning kring mode. Huvudfrågan som utställningen ställer är ”Vem styr modet”. Ett enkelt svar är att det idag är amerikanska TV-serier som har tagit över från 80 och 90-talens pop- och rockkultur som i mycket stor utsträckning styr den svenska modebranschen. Men det är inget som framkommer på Nordiska Museet. Sex and the city (SATC) och Gossip Girl är skickligt uppbyggda. Serierna bygger på fyra helt olika typer av kvinnor; den ödmjuka, den sexiga, den konservativa och den självständiga. Alla kan identifiera sig. Produktplaceringen är smart och byggs in på ett naturligt sätt. Nya serier rullar in som modeinspiratörer, The Hills och The City. Mad Men har ju påverkat modebilden och kommer att göra det än mer. Modebranschen är jättebra på att analysera och följa upp allt det här. Ja, men inte varumärken som riktar sig mot män förstås som är urdåliga. Varför tar ni inte efter tjej-serierna? Dags för Burberry att ringa 20th Century Fox eller HBO (mästare på TV-serier); ”Hey Dude, let´s make a SATC movie for guys”. En bransch som missat mode-tåget är den svenska guldsmedshandeln. Man missade helt den enorma boomen för diamantsmycken som kom för ca 10 år sedan i och med SATC och som gjorde att målgruppen dramatiskt ökade. Åldrarna sjönk ned mot kvinnor i karriär och arbetsliv i 30-årsåldern. Hängde till ex Guldfynd med? Jag var med och lanserade mjukisdjur på Guldfynd för 20 år sedan…. ☺ Men jag kunde inte drömma om att man skulle fortsätta år efter år, även februari 2010 (alla-hjärtans-nallarna reas nu ut för 10 kr/st). Guldfynd är ledande inom kramdjurs-mode och tillåter sig att bloggarna är fulla med spydiga kommentarer. Ett typiskt exempel: ”smycken på Guldfynd känns ju lika personliga som ett trepack galgar, köp något smycke med lite karaktär istället”. Johanna, som är praktikant hos oss just nu, säger som så många unga tjejer säger; Guldfynd och andra kedjebutiker är inte för tjejer som är intresserade av mode. Varför tillåter man sig att en hel generation unga kvinnor säger nej? Bijouterimarknaden har ju helt tagits över av modekedjorna och aktörer som Glitter. Guldsmedsbutiker – vakna ur Törnrosasömnen! Modeinfluenser berör även er! Gör som modekedjorna - spana in realityserierna The Hills och The City, till ex Whitney Port på modejobb i New York och omsätt det till smycken för Sverige, ett av världens mest trendkänsliga länder. Mats Wallin, vd Ymer Reklambyrå