23948sdkhjf

Internetbutikerna hot eller möjlighet?

Är e-handel ett hot mot fysiska butiker eller ett bra komplement för att stärka handeln ytterligare? Åsikterna går isär.

E-handeln drar nytta av de fysiska butikerna. Kunderna går till butikerna för att klämma och känna på varorna och för att sedan gå hem och beställa dem på nätet. Och i butikerna, med höga hyror och höga personalkostnaderna, ligger varorna kvar osålda. Det hävdar somliga i branschen som nu fått EU-kommissionen att lägga fram ett förslag till lagändring som innebär att leverantörer enklare ska kunna neka att sälja till e-handlare som inte har någon fysisk butik. Det handlar främst om exklusiva märkes­företag med egna flaggskeppsbutiker, som påtagligt märker av konkurrensen från e-handlare som kan sälja produkterna billigare än i de lyxiga butikerna med skyhöga hyror på exklusiva adresser. Men även många andra butiker, ofta specialiserade med hög service­grad, som har svårt att konkurrera med priset. Samtidigt finns handelsföretag som resonerar omvänt. I förra veckan rapporterade Dagens Handel om att modekedjan Hollywood stänger två av sina fem butiker för att i stället satsa på att bygga ut sin e-handel. På så sätt räknar man med att kunna arbeta mer kostnadseffektivt och dessutom nå fler kunder i hela landet, inte bara i de största städerna. Det finns fler exempel på butikskedjor med samma resonemang, olönsamma butiker kan ersättas med e-handel som inte bara når fler utan ibland också kan erbjuda ett större sortiment än de fysiska butikerna. När e-handeln började växa i mitten av förra decenniet sågs den inte som riktigt rumsren av alla. Många etablerade butiker rumsren av alla. Många etablerade butiker uppfattade internetbutikerna som illojal konkurrens, som inte hade samma fasta kostnader och behövde följa samma regler som butikerna på gatan. Men efterhand har e-handeln blivit allt mer accepterad av såväl konsumenter som handelsföretag. I stort sett alla kedjeföretag driver idag e-handel som ett komplement till sina fysiska butiker och många mindre handelsföretag har startat i mindre skala som e-handel och öppnat butiker när verksamheten har vuxit sig tillräckligt stor. Lagändringen är ännu bara ett förslag från EU-kommissionen och om och när den kommer att börjar gälla är ännu oklart. Men frågan är om den är nödvändig och om den gynnar utvecklingen i handeln, vare sig handeln i fysiska butiker eller e-handeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063