23948sdkhjf

Förlust för Empire

Ett bättre resultat under fjärde kvartalet kunde inte rädda helåret för företaget Empire som redovisar en förlust på 17 miljoner kronor efter skatt för 2009. Empire distribuerar och marknadsför bland annat varumärkena Sodastream och Babybliss i Sverige.

Under 2009 minskade Empire försäljningen med 13 procent till 361 miljoner kronor och redovisar ett rörelseresultat på -18 miljoner kronor. Resultatet belastas med en engångskostnad på 15 miljoner kronor för ett besparingsprogram. Under året har Empire bland annat avvecklat olönsamma verksamheter och minskat personalstyrkan med 17 personer till sammanlagt 54 anställda. – Årets kännetecknades av koncentration av organisation och sortiment, hårdare lagerstyrning och stegvis förbättring av marginalerna. Efter att ha genomfört en vändning under 2009 och en positiv avslutning på året, står vi väl rustade inför 2010, säger Per Björkman vd och koncernchef för Empire, i ett pressmeddelande. Besparingarna fick effekt under årets sista kvartal då Empire kunde visa upp ett rörelseresultat på 6 miljoner kronor rots att försäljningen minskade med 7 procent. Empire är ett marknadsförings- och distributionsföretag inom hem- och hushållsprodukter. De arbetar främst med varumärkena Sodastream, Babyliss, Cuisinart, Daalderop, C3 och Caffitaly.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.055