23948sdkhjf

Skador i handeln ökar

Kunder halkar på spill vid grönsaksdisken, snubblar på kartonger eller går in i föremål och kräver ersättning för personskador och förstörda kläder. De flesta olyckor och skador kan förebyggas med bättre ordning.

Trygg Hansas senaste försäkringsskaderapport visar att antalet försäkringsärenden för detaljhandeln ökade med 21 procent från 2008 till 2009. Ansvarsskadorna, det vill säga de skador där företaget blir ersättningsskyldigt för person- eller sakskada, har ökat med hela 65 procent. Ansvarsskadorna utgör nu 40 procent av alla försäkringsskador. Men de står bara för sex procent av den totala skadekostnaden. – Ansvarsskadorna tar mycket tid att utreda, för att man ska kunna fastställa om butiksägaren eller personalen varit försumlig. Har de struntat i att hålla rent kring grönsaksdisken, lämnat kartonger och vagnar framme, eller har olyckan skett trots att personalen gjort allt som är rimligt för att hålla ordning? Skadorna ger också badwill för butiken. En kund som skadats i butiken kommer med stor sannolikhet att välja en annan butik i fortsättningen, säger Johan Schön, produktspecialist på företagsförsäkringar på Trygg-Hansa. efullt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079