Skador i handeln ökar
Trygg Hansas senaste försäkringsskaderapport visar att antalet försäkringsärenden för detaljhandeln ökade med 21 procent från 2008 till 2009. Ansvarsskadorna, det vill säga de skador där företaget blir ersättningsskyldigt för person- eller sakskada, har ökat med hela 65 procent. Ansvarsskadorna utgör nu 40 procent av alla försäkringsskador. Men de står bara för sex procent av den totala skadekostnaden. – Ansvarsskadorna tar mycket tid att utreda, för att man ska kunna fastställa om butiksägaren eller personalen varit försumlig. Har de struntat i att hålla rent kring grönsaksdisken, lämnat kartonger och vagnar framme, eller har olyckan skett trots att personalen gjort allt som är rimligt för att hålla ordning? Skadorna ger också badwill för butiken. En kund som skadats i butiken kommer med stor sannolikhet att välja en annan butik i fortsättningen, säger Johan Schön, produktspecialist på företagsförsäkringar på Trygg-Hansa. efullt.