23948sdkhjf

Vinstras för Carrefour

Det blev ett tungt år för franska Carrefour, världens näst största detaljhandlare. Nettovinsten på jämförbara enheter föll med hela 70 procent medan omsättningen backade marginellt med en procent till 86 miljarder euro.

Det var med andra ord en tuff uppgift som Lars Olofsson, den svenske vd:n för Carrefour, hade då han presenterade sitt första helårsbokslut. I rapporten väljer han att koncentrera sig på de få ljuspunkterna för helåret: ökade marknadsandelar i Frankrike, framgången för de egna lågprisprodukterna, och nya butikskoncept. Försäljningen i Frankrike, exklusive drivmedel som är en betydande verksamhet i stormarknaderna, minskade med 0,9 procent. Ändå tog man lite marknadsandelar. I övriga Europa, där marknaderna i Spanien dominerar, sjönk försäljningen med 2,8 procent. Tillväxten kom i stället kom i Latinamerika och Asien med 17,1 respektive 4,5 procent (räknat i fasta växelkurser). Rörelsemarginalerna sjönk något under året till följd ökade prisaktiviteter. Denna kostnad kunde dock delvis hållas stången med hjälp av lägre kostnader i logistik och inköp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062