Vinstras för Carrefour
Det var med andra ord en tuff uppgift som Lars Olofsson, den svenske vd:n för Carrefour, hade då han presenterade sitt första helårsbokslut. I rapporten väljer han att koncentrera sig på de få ljuspunkterna för helåret: ökade marknadsandelar i Frankrike, framgången för de egna lågprisprodukterna, och nya butikskoncept. Försäljningen i Frankrike, exklusive drivmedel som är en betydande verksamhet i stormarknaderna, minskade med 0,9 procent. Ändå tog man lite marknadsandelar. I övriga Europa, där marknaderna i Spanien dominerar, sjönk försäljningen med 2,8 procent. Tillväxten kom i stället kom i Latinamerika och Asien med 17,1 respektive 4,5 procent (räknat i fasta växelkurser). Rörelsemarginalerna sjönk något under året till följd ökade prisaktiviteter. Denna kostnad kunde dock delvis hållas stången med hjälp av lägre kostnader i logistik och inköp.