Odd Molly minskar vinsten
Under 2009 ökade omsättning med 23 procent till 330 miljoner kronor. Samtidigt minskade rörelseresultatet till 59 miljoner kronor jämfört med 68 miljoner kronor under 2008. Även resultatet efter skatt sjönk ner till 43 miljoner kronor jämfört med 50 miljoner kronor under föregående år. Det gjorde att bruttovinstmarginalen sjönk från 58 till 54 procent. ”2009 blev ett riktigt bra år, med tanke på ett antal tuffa externa förutsättningar i kombination med Odd Mollys offensiva investeringar för framtiden. Första egna butiken öppnade i februari och för första gången sedan Odd Molly grundades annonserade bolaget i modepress”, skriver Odd Mollys vd Christina Tillman i bolagets bokslutskommuniké. Trenden för helåret höll i sig även under bolagets sista kvartalet, från första oktober till sista december. Försäljningen ökade med 24 procent till 54 miljoner kronor samtidigt som rörelseresultatet sjönk från 10 till 5 miljoner kronor jämfört med samma period 2008. Under 2010 väntar flera viktiga händelser bolaget. Under våren kommer Odd Molly att öppna egna butiker i Los Angeles samt Köpenhamn, och till hösten kommer herrkollektionen post fire dew att lanseras till externa återförsäljare i åtta länder. Bolagets styrelse har även tagit beslutet att ansöka om notering på Stockholmsbörsen Nasdaq OMX under året.