23948sdkhjf

Ökad servicehandel

Försäljningen inom servicehandeln ökade med 2,1 procent under det sista kvartalet 2009 och steg därmed med sammanlagt med 1,9 procent under förra året. Det visar siffror från Handelns utredningsinstitut, HUI.

Framförallt var det snabbmatsrestauranger som ökade sin försäljning mot slutet av 2009. Under fjärde kvartalet steg deras omsättning med 3,1 procent. Även spel- och tobaksbutiker hade en stark tillväxt under årets sista kvartal och ökade försäljningen med 2,6 procent. Trafikbutiker och minilivs fortsatte däremot att minska sin försäljing. – Trafikbutiker och minilivs fortsätter sin negativa trend. Trafikbutikerna befinner sig mitt i en strukturomvandling där antalet enheter kommer att minska kraftigt framöver, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel och Fast Food, i en kommentar. Siffrorna bygger på Servicehandelsindex för kvartal fyra som tagits fram av Handelns utredningsinstitut, HUI.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062