Optimismen tillbaka i modebranschen
Den gångna veckan har gått i modets tecken i Stockholm. Inköpare och butiksmedarbetare har trängts och minglat med modejournalister, bloggare och andra modeintresserade på visningar runt om i staden. Men det är inte slut med detta, om någon vecka kör den stora modemässan igång då landets butiker ska ta beslut om vad butikernas hyllor och hängare ska fyllas med framöver. För ett år sedan befann sig modebranschen mer eller mindre i ett chockartat tillstånd. Efter att lågkonjunkturen hade slagit till fann såväl stora kedjor som enskilda butiker sig sitta med stora lager som man tvingades rea bort med en urholkad lönsamhet. Följaktligen startade år 2009 med en stor försiktighet, butikerna köpte inte in mer än man absolut vågade hoppas kunna sälja och ställde sitt hopp till att leverantörerna skulle kunna bistå med backup. Men även modeindustrin kände av lågkonjunkturen och skar ner på produktionen. Efter en minst sagt svajig försäljningskurva för såväl kläder som skor under hela början av året dröjde det först till slutet av året innan de stora omsättningsökningarna visade sig. En kall december och optimistisk julhandel var vad modehandeln behövde och decemberförsäljningen rusasde iväg. Preliminära siffror för helåret 2009 visar att klädbutikernas försäljning ökade med en knapp procent och skobutikerna med drygt fyra. Med facit i handen erkänner många handelsföretag att de nog varit för försiktiga i sina inköp och att de hade kunnat sälja mer till modeintresserade kunder. Och att den värsta försiktigheten nu har släppt, man räknar med att våga köpa in mer varor igen och leverantörerna blir mer generösa på att kunna ta emot snabba order. Modejätten H&M går i bräschen inte bara när det gäller mode. När vd Karl-Johan Persson presenterade koncernens årsredovisning kunde han också avslöja att man har stora expansionsplaner för det närmaste verksamhetsåret. Det bådar gott för modebranschen. Optimismen är tillbaka i modebranschen.