Trögt för Björn Borg
Försäljningen under fjärde kvartalet minskade med 22 procent ner till 102 miljoner kronor och rörelseresultatet minskade ner till 19,4 miljoner kronor. För helåret 2009 minskade försäljningen med 1 procent ner till 520 miljoner kronor och resultatet före skatt blev 113 miljoner kronor jämfört med 129 miljoner kronor under 2008. – I fjärde kvartalet ser vi samma trend av tveksamhet på marknaden som tidigare under året, samtidigt som valutaeffekter inte längre kompenserar en svagare försäljning. Sammantaget för 2009 ser vi att varumärket Björn Borg ändå står stabilt och att koncernen är väl rustad för fortsatt expansion. Året har präglats av ett intensivt arbete med att anpassa hela verksamheten till vår nya vision om att bli bäst på modeunderkläder. Under 2010 kommer vi att se effekter av de satsningar vi nu genomfört, bland annat i form av ett bredare sortiment och flera produktnyheter, kommenterar Björn Borgs vd Arthur Engel resultatet.