Informationsutbyte sänker kostnader
Inom många branscher har öppna kalkyler, där alltså köpare och leverantör utbyter en del känslig information med varandra, under lång tid använts för att stärka relationer samt sänka kostnader. Men för dagligvaruhandeln är öppna kalkyler ett nytt fenomen. En forskningsrapport från Handelshögskolan i Stockholm har därför tittat närmare på hur metoden kan införas inom handeln med dagligvaror. – Det viktigaste är att börja med relativt enkla projekt som snabbt kan ge resultat och att ha en uttalad strategi. Förtroende är en kärnfråga. Om leverantörerna känner sig tvingade att öppna sina böcker kommer de sannolikt att dra öronen åt sig ganska snabbt. Det krävs även kunskap och kompetens för att driva projekt med öppna kalkyler, säger Björn Axelsson, professor vid Handelshögskolan i Stockholm som har lett forskningsarbetet, i en kommentar. I rapporten har bland annat ICAs arbete med att införa öppna kalkyler har studerats. Livsmedelskoncernen har med hjälp av öppna böcker effektiviserat inköpsprocessen för varor och sänkt kostnaderna. Det har dock krävt tydliga gränsdragningar om hur den känsliga informationen får användas och att det ömsesidiga förtroende gentemot leverantörer har byggs upp gradvis. Läs mer om öppna kalkyler och ladda hem rapporten här