Ett gott år för e-handeln
Försäljningen ökade inom e-handeln under sista kvartalet 2009 med 15,4 procent visar e-barometern från Posten och HUI. De spår som lågkonjunkturen satte i form av svagare tillväxt under årets första kvartal verkar nu vara som bortblåsta. Totalt uppgick försäljningen inom e-handeln till 22,1 miljarder 2009, vilket utgör 4,2 procent av den totala handeln, och som var en tillväxt med 8,1 procent mot föregående år. Även handlarna är mer optimistiska inför framtiden än på länge och 69 procent av de tillfrågade handlarna tror att försäljningen kommer att öka under första halvåret 2010. – Den starka avslutningen på e-handelsåret 2009 medförde att helårsutvecklingen blev betydligt bättre än väntat. Hushållen har under lågkonjunkturen fått ta del av flertalet stimulanser, främst en låg ränta, vilket hållit konsumtionen uppe. Därtill har e-handeln ett erbjudande som passar svaga tider mycket bra. Sannolikt har man under året också fått in fler prismedvetna konsumenter som kommer att förbli lojala till e-handelskanalen och höja försäljningen framöver, säger Jonas Arnberg på HUI i en kommentar. I de branscher där e-handeln är framgångsrik som kläder så står handeln på nätet för en större andel av den totala försäljningen. Konsumenterna är också positiva till försäljningsutvecklingen inom näthandeln och majoriteten, 77 procent, tror att de kommer att fortsätta att handla via internet. Posten och HUI har också noterat att e-handelsköpen via mobiltelefon fördubblats, men ännu utgör en mycket liten del av e-handeln. Men nära en fjärdedel av konsumenterna kan tänka sig att handla på Internet med mobiltelefonen, främsta förklaringen till varför man inte gör det är att displayen är för liten.