Receptfritt säljer bra utanför storstan
Enligt Nielsen har livsmedelsbutiker inklusive bensinstationer och trafikbutiker tagit 11 procent av marknaden för receptfria livsmedel som beräknas till totalt 3,5 miljarder kronor i Sverige. Främst är det butiker utanför storstäderna som lyckats ta störst andelar från apoteken. – Att butiker utanför storstäderna lyckats bäst beror på att tillgängligheten på receptfria läkemedel varit sämre utanför storstäderna innan avregleringen. När vanliga livsmedelsbutiker börjar sälja receptfritt ger detta ett stort tillgänglighetslyft för framförallt folk utanför storstäderna, säger Bo Ekström, VD, The Nielsen Company i Sverige, i ett pressmeddelande. Företaget tror nu att marknadsandelen kan öka ytterligare eftersom motsvarande andel i Norge och Danmark ligger på 20 procent. I Norge har dessutom priserna pressats neråt efter avregleringen, medan de legat kvar på samma nivå i Danmark. Enligt Nielsen toppar Alvedon försäljningen av receptfria läkemedel i handeln följt av Ipren och Treo Brus.