Barnbutik anmäls efter konkurs
Många kunder lockades av reor på mellan 50 och 75 procent på Pippilotta.se under januari. Men innan varorna levererades försattes ägarbolaget Din Barnbutik På Nätet 2G i konkurs den 29 januari vid Attunda tingsrätt. För de kunder som valt att betala med kontokort drogs pengarna innan varorna levererats och de har enligt konkursförvaltaren Berndt Westerlund små möjligheter att få tillbaka pengarna från konkursboet. – Det är så olyckligt att har man betalat men inte fått sin leverans av en vara av det här slaget är man dessvärre hänvisad till, att precis som övriga fordringsägare, bevaka sin fordran i konkursen. Det kan bara bli frågan om återbetalning till icke prioriterade fordringsägare i den mån det så småningom blir ett överskott som täcker både konkurskostnaderna och de prioriterade fordringsägarna, säger Berndt Westerlund. Hur mycket pengar det rör sig om vet Berndt Westerlund inte ännu men det handlar om ett stort antal kunder. – Det rör sig som flera hundratals kunder som genomfört kortbetalningar, men vad det betyder i kronor och ören vet jag inte ännu. Vad som finns kvar på tillgångssidan är ett betydande lager som vi ska försöka sälja ut, säger han. På sidor som Familjeliv.se och Minbebis.com samlas inläggen från irriterade kunder som inte fått beställda kläder och dessutom blivit snorkigt bemöta när de hört av sig till butiken. Enligt uppgifter till Dagens Handel planerar nu flera av kunderna dessutom att polisanmäla ägaren eftersom de misstänker att denne har tagit emot pengarna utan att ha någon avsikt att någonsin leverera kläderna. Enligt ägaren till Din Barnbutik På Nätet var det konkursförvaltaren beslut att inte leverera det varor som såldes under veckan innan konkursen. Se kommentar nedan.