Duktiga ska premieras
Nu är nomineringarna till Retail Awards klara. Listan över landets 39 bästa handelsföretag och personer presenteras som i dagarna presenteras har tagit fram av en jury bestående av närmare 60 detaljhandelsexperter som till vardags har sina dagliga sysslor på högkolor, som konsulter, på reklambyråer, hos leverantörer, i mediavärlden eller inom handelsorganisationer. Trots, eller kanske ännu hellre tack vare, den tunga gemenssamm kunskap som dessa experter besitter, så har det varit ett tufft jobb att utse dessa 39 nominerade till Retail Awards. Inte för att de anmälda företagen uppfyllde kriterierna utan tvärt om för att så många gjorde det. Jurymedlemmarna i flera grupper önskade att de kunde nominera fler än bara tre. Att det dessutom finns många gånger fler duktiga företag ute i landet, som inte var anmälda till årets Retail Awardskategorier visar på den höga standard som den svenska handeln håller. För många i jurygrupperna var det något av en aha-upplevelse att studera anmälningarna. Att få läsa om de konsekventa och väl genomtänkta satsningar som många handelsföretag gör, ofta i det tysta. Om allt från miljöarbete och socialt ställningstagande till kundbemötande och marknadsföringskampanjer. För svenska handelsföretag är över lag blygsamma med att berätta om de stora investeringar – i tid och pengar – som ständigt görs och som oftast inte syns förrän man börjar granska företaget mer ingående. Men som konsumenterna ändå märker och visar sin uppskattning för genom att bli stamkunder i butikerna. Kanske beror denna blygsamhet på Jantelagen eller så är man helt enkelt rädd att berätta för mycket av konkurrenshänsyn. Retail Awards är ett sätt att lyfta fram de goda exemplen. Men de 39 nomineringarna och kommande 13 vinnarplatserna räcker inte till alla. Det kanske är hög tid att handeln själv börjar slå sig för bröstet och berätta hur duktig man är.