23948sdkhjf

Forskare granskar Gekås

Ett forskarteam från Högskolan i Borås har gett sig på att försöka förklara Gekås i Ullareds framgångar. Familjekonsumtion och unika upplevelser är en del av svaret.

Genom att undersöka shoppingfenomenet ur flera olika perspektiv hoppas forskarna vid Borås Högskola komma närmare en lösning till varför nästan fyra miljoner kunder besöker gekås i Ullared varje år. – Det handlar inte bara om att göra som så många andra och besöka Ullared och köpa liknande varor utan även om att synas och sticka ut. Gekås kan inte jämföras med ett högkvalitetsvaruhus som NK med är inte heller ett lågprisvaruhus, eftersom man även på Gekås kan hitta varumärken. Det är inte heller enbart shoppingen som är viktig, även köandet kan bli en unik upplevelse som skiljer sig från andra varuhus, säger Karin Ekström som är professor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring och som leder de forskarna i teamet, i en kommentar. Hon har fokuserat sin egen forskningsdel kring familjekonsumtionen och berättar att Ullaredsbesöket också kan bli en unik upplevelse genom att man kombinerar besöket med en campingsemester. I gruppen igår också universitetslektorerna Daniel Hjelmgren, Johan Hagberg, Nicklas Salomonson, samt docenten Mikael Lind, som var och en har belyst frågan utifrån sitt specialområde. Ladda ner den första delrapporten från studien här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078