Hög klass på de tävlande i årets Retail Awards
De nominerade i Retail Awards har en spridning från små enskilda butiker till stora kedjeföretag och sträcker sig över hela landet. Nomineringarna görs av tretton olika jurygrupper, en för varje kategori. I respektive jury finns noga utvalda branschexperter samt representanter för Svensk Handel, kategorisponsorer och Dagens Handel. – Det har kommit in närmare 400 anmälningar och kvaliteten på bidragen har varit över lag hög, så det har varit ett tufft jobb för jurygrupperna, säger Thomas Karlsson, chefredaktör för Dagens Handel. Men än är arbetet inte slut för de drygt 50 jurymedlemmarna, de nominerade kommer att nagelfaras ännu en gång innan de slutliga vinnarna utses. – De olika jurygrupperna har olika kriterier, men genomgående handlar det om att lyfta fram företag och personer som arbetar konsekvent och målmedvetet och har lyckats både marknadsmässigt och ekonomiskt. Detta är tredje gången som Retail Awards genomförs i det nuvarande upplägget som ett samarbete mellan Svensk Handel och Dagens Handel. Vinnarna presenteras på den stora Handelsgalan, som i år hålls den 10 mars i Blå Hallen i Stockholms stadshus. – Det är inte bara en prisutdelning utan en branschfest där handeln möts. Här kommer att finnas såväl gamla pristagare som årets nominerade och representanter för alla olika branscher inom handeln. Förra året samlades drygt 550 personer och i år tror vi på ännu fler, säger Thomas Karlsson.