23948sdkhjf

Försiktig optimism i handeln

Sveriges handlare har blivit mer försiktiga i sin framtidstro, men fortfarande spirar optimismen.

Drygt hälften av Sveriges handlare tror på en bra utveckling för den egna butiken under 2010. Enligt den senaste Handelbarometern från Svensk Handel tror 52 procent av handlarna att försäljningen kommer att öka under det kommande året, jämfört med det gångna. I sällanköpshandeln, som drabbades hårdare än dagligvaruhandeln i lågkonjunkturen, är man än mer optimistisk vad gäller den närmaste tiden; nära sex av tio handlare inom sällanköpsvaruhandeln tror att försäljningen kommer att återhämta sig eller öka ytterligare under de närmaste tolv månaderna. Samma försiktiga optimism märks också i den genomgång av ett 15-tal handelsföretags framtidsplaner som genomförts av Dagens Handel. Det handlar mycket om att stabilisera verksamheten, att få en bra försäljning i butiker som öppnats under det föregående året och att säkra lönsamheten i företaget. Visst finns det företag som fortsätter presentera stora satsningar och expansion – men de är inte lika många som tidigare. När samma kartläggning gjordes exempelvis år 2005 var tongångarna helt annorlunda. Då talades det om stora expansionsplaner både inom och utom landets gränser, nyetableringar i nybyggda gallerior och köpcentrum och satsningar på nya sortimentsområden. Lågkonjunkturen under 2009 har helt klart dämpat handelns framtidstro, men ingalunda kvävt den. Ett tydligt exempel på detta är den helt nya bransch som fötts ur avregleringen av apoteksmonopolet. Här vill alla vara med och dela på den nya kakan, som spås växa rejält framöver. Både stora och små aktörer inom handeln har visat sitt intresse av för vara med och driva apotek Det ger ringar på vattnet för andra branscher i näringslivet. Nya butiker ska byggas eller gamla ska byggas om, ny inredning ska in, apoteken ska marknadsföras med nya logor, förpackningsdesigner och reklamkampanjer. Här ser många sin chans att ta igen det de förlorat i den allt mer försiktiga sällanköpshandeln. Handelns Utredningsinstitut, HUI, spådde i sin senaste prognos i höstas att detaljhandeln kommer att öka med 3,0 procent under 2010. Inom de närmaste veckorna kommer det slutliga facit för försäljningen 2009 och då kommer säkert många olika prognoser diskuteras igen. Handeln kommer oavsett att behålla sin framtidstro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063